Tuesday 13 September 2011

Produk Gaharu & Cendana.


Apa itu Gaharu ?

Gaharu adalah sejenis damar yang terbentuk secara semula jadi akibat daripada tindak balas pokok gaharu ke atas serangan fungus/bakteria (penyakit). Pokok yang diserang menyebarkan sejenis minyak berbau bagi melindungi bahagian yang cedera (sama ada akar, batang, dahan dan sebagainya ) di mana minyak ini lama kelamaan akan menjadi keras (damar).

Bahan damar yang terhasil ini pula mengandungi bahan sari atau resapan damar yang wangi dan dikenali sebagai gaharu. Gaharu digunakan dalam pelbagai cara termasuk perubatan tradisional, artifek-artifek seni dan pati minyak. Gaharu dibakar untuk menghasilkan bau-bauan yang wangi sejak dahulu lagi oleh orang-orang Cina, Arab, India dan Jepun yang mana ia banyak digunakan dalam perayaan-perayaan, adat dan keugamaan.
Pati minyak yang di ekstrak daripada gaharu pula digunakan sebagai bahan campuran minyak wangi sebagai contoh, minyak ‘attar’, iaitu wangian berasaskan air yang mengandungi minyak ekstrak gaharu. Wangian tersebut digunakan secara meluas oleh orang Islam.

Kini ekstrak gaharu juga digunakan dalam pembuatan sabun dan sampoo wangian serta penghalau serangga.

Kebaikan Gaharu.

Ummu Qais binti Muhshan menceritakan pada Rasulullah bahawa dia telah memasukkan jarinya ke dalam mulut anak saudaranya itu dengan harapan sakit kerongkongnya akan baik.
Maka Rasulullah bersabda: 
“Mengapakah engkau mengubati anak-anak yang kena radang kerongkong dengan memasukkan jari ke mulut? Hendaklah kamu menggunakan kayu Gaharu ini, kerana ia mempunyai 7 ubat penyembuh, antaranya radang selaput rusuk, 
ditumbuk (sampai liat, kemudian minum)” untuk selesema dititiskan ke lubang hidung.
(H.R. Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan ibnu Majah).

Dalam hadist shahih Bukhari diriwayatkan bahwa Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Ubatilah dengan menggunakan QUDH (Gaharu) kerana didalamnya terdapat 7 KEBAIKAN”

Gaharu digunakan dalam menguatkan minda. Ia juga boleh digunakan dalam menyembuh penyakit demam berselang-selang juga digunakan untuk menguatkan limpa dan mengurangkan maidah (kisaran perut).

Bila ditumbuk lumat, ia boleh dimasukkan ke lubang hidung,maka ia berguna untuk melegakan hidung yang tersumbat dan seterusnya ia akan membantu bahagian-bahagian yang berasingan yang terkumpul dalam lubang hidung. Debunya diadun dengan madu dan dilumuri pada muka, ia dipercayai boleh menghilangkan bintik-bintik jerawat.



1. WANGIAN GAHARU "AZARA".





Minyak wangi mula dikesan digunakan sejak 4,000 tahun dahulu lagi, di  zaman Mesopotannia dan diikuti pula oleh Egyptian, tetapi Arabian yang pertama menghasilkan minyak wangi dari "Petal Rose", ia bukan sahaja digunakan sebagai minyak wangi sahaja tapi untuk tujuan perubatan. Gaharu juga dikenali sebagai karas, depu bagi sesetengah nama tempatan, ia juga dikenali di Timur Tengah sebagai "Oud/Oudh" (Agarwood), nama saintifik "Aquilaria Malaccensis", "Aquilaria Crassna" merupakan yang paling selalu digunakan dalam penghasilan minyak Gaharu. Gaharu sudah dikesan digunakan lebih 2,000 tahun dahulu lagi.

Perhatian jangan Terkeliru, gaharu biasanya dikenali kepada 2 bahagian yang popular:

 •    Minyak gaharu-minyak yang diperolehi dengan mengekstrak dari 
       gaharu/ogudh/agarwood, dan biasaya bewarna Coklat Kehitaman. Harga 12ml boleh 
       mencecah ribuan ringgit.

 •    Minyak Wangi gaharu-ekstrak gaharu yang dicampurkan dengan pati bunga. Gaharu     

       berfungsi sebagai pengikat bau dalam campuran ekstrak gaharu dan pati bunga. 
       Harganya dianggarkan 1tola/12ml =Rm100. Disebabkan gaharu digunakan sebagai 
       pengikat bau maka bau di Minyak Wangi Gaharu mempunyai keunikan dan kaya dengan 
       Aromatherapi'.

Minyak Wangi Gaharu dihasilkan melalui proses bioteknologi dan tidak menggunakan sebarang campuran yang Was-was serta tidak mengandungi sebarang Alcohol dan 'Free Lard'. Dijamin 100% dihasilkan oleh Bumiputra Islam.


Apa yang unik adalah semakin lama minyak wangi disimpan semakin kuat baunya
(Tiada tarikh Luput).



KEBAIKAN DAN KELEBIHAN MINYAK WANGI KAMI.
 •    SUCI, BERSIH, TELUS DAN HALAL 
 •    MEMBERIKAN SUATU KELAINAN PADA SI PEMAKAI 
 •    RAHSIA KEMUJARABAN DOA MUSLIM TULISAN IBNU SINA 
 •    TANPA CAMPURAN ALKOHOL DAN MINYAK KAYU PUTIH 
 •    TANPA CAMPURAN “LARD” IAITU LEMAK KHINZIR (95% wangian dipasaran dunia 
       mengandungi “LARD” walaupun tanpa alkohol). 
 •    HARUMAN TAHAN LEBIH LAMA (8-12 JAM PADA NADI & 3 HARI PADA PAKAIAN
       ANDA) 
 •    MAMPU MERANGSANG SARAF (NEURO), MENGUBATI PENYAKIT KERESAHAN,
       KEGELISAHAN, KEMURUNGAN DAN KEBIMBANGAN.

Harga : RM25.00 (Semenanjung)
RM30.00 (Sabah & Sarawak)



3. TASBIH KAYU GAHARU.





Insya Allah, baik untuk :
- Ketenteraman dan kedamaian.
- Merangsang pamor atau kekuatan batiniah.
- Pengharum ruangan dan menambah kerezekian.
- Membantu proses meditasi / tafakur / zikir.


                                                                 Harga : RM65.00




4. SEJADAH GAHARU (Aroq Al Oud).

Sejadah istimewa & eksotik ini diperbuat daripada tenunan rapi dari akar pokok kayu gaharu, berbau wangi & sungguh aromatik. Amat sesuai digunakan waktu bersimpuh bermunajat & ketika rindu-rinduan kepada Allah.
Harga: RM40.00


Harga : RM35.00



5. MINYAK WANGI CENDANA.

Cendana, atau cendana wangi, merupakan pohon penghasil kayu cendana dan minyak cendana. Kayunya digunakan sebagai rempah-rempah, bahan dupa, aromaterapi, campuran parfum, serta sangkur keris (warangka). Kayu yang baik bisa menyimpan aromanya selama berabad-abad.

Cendana adalah tumbuhan parasit pada awal kehidupannya. Kecambahnya memerlukan pohon inang untuk mendukung pertumbuhannya, kerana perakarannya sendiri tidak sanggup mendukung kehidupannya. Karena prasyarat inilah cendana sukar dikembangbiakkan atau dibudidayakan.

Kayu cendana wangi (Santalum album) kini sangat langka dan harganya sangat mahal. Kayu cendana dianggap sebagai obat alternatif untuk membawa orang lebih dekat kepada Tuhan. Minyak dasar kayu cendana, yang sangat mahal dalam bentuknya yang murni, digunakan terutama untuk penyembuhan cara Ayurveda, dan untuk menghilangkan rasa cemas.





Harga : RM50.00 setiap satu.
Baunya AMAT HARUM... Masya Allah.

-MAAF, TIADA STOK-
























5 comments:

Terima kasih infonya gan.
Lumayan buat nambah wawasan.

Gema Parfum
Minyak wangi cendana.

----------

Assalamualaikum. Tasbih kayu gaharu masih ada ker? WA 0178856066

Assalamualaikum. Tasbih kayu gaharu masih ada ker? WA 0178856066

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More